Læs også disse blogindlæg

HR Transformation

Maya Drøschler - Debattør,
25-04-2014
Tags: 

Verdens HR guru nummer 1, Dave Ulrich, har i 25 år talt om det og Gitte Mandrup, som nok er den herhjemme, der ved mest om Ulrichs tænkning og modeller, har talt om det i en årrække.

HR skal transformeres.

Denne diskussion kommer ikke til at vare yderligere 25 år, er jeg ret sikker på, da presset ikke længere kun kommer indefra HR selv, men i tiltagende grad også begynder at komme fra omgivelserne. Både toplederne, mellemlederne og medarbejderne klager over, at HR ikke slår til, som flere, nylige undersøgelser dokumenterer, senest Deloittes Human Capital Trends 2014. Og det skulle ikke undre mig, om virksomhedens kunder og andre eksterne interessenter indenfor ganske få år også begynder at interessere sig mere end overfladisk for, hvad HR afdelingen egentlig laver. Kunderne, fordi det er en naturlig del af den samlede CSR profil, aktionærer, leverandører og investorer, fordi HR forvalter virksomhedens vigtigste kapital.   

Dagene, hvor man blev betragtet som en dygtig HR dame eller herre, fordi man kunne lave en ansættelseskontrakt korrekt og til tiden, fordi man kunne funktionærloven udenad og fordi man altid var parat med en velkomstpakke med det hele til nye medarbejdere, er talte. Til gengæld er kravene om analytisk-strategiske kompetencer, kommerciel-forretningsmæssig indsigt og dokumentation af egne resultater stigende. Omgivelserne er trætte af HR afdelingernes bureaukrati, administration og løftede øjenbryn og ser ikke længere den store værdi i, at administrationen af personalet sker med omhu og akkuratesse og at der bliver slået ned med hård hånd på de mellemledere, der ikke har afholdt MUS samtaler indenfor deadline.

Til gengæld ser man en værdi i at få en ny forretningspartner i sin HR afdeling, ligesom man har fået i IT og marketing afdelingerne indenfor de sidste 10-15 år. Både IT og marketing har taget en rejse, som minder om den rejse, HR skal ud på lige om lidt. Begge funktioner er gået fra at være supportfunktioner, der udelukkende lavede operationelt fumleri og som blev betragtet som et nødvendigt onde, til at være kritiske nøglefunktioner. Det, som både IT og marketing har gjort, er at de har transformeret sig til strategiske funktioner, som er blevet langt mere forretningsorienterede, langt mere holistisk tænkende og langt mere datadrevne.

I dag er IT ikke at oprette nye brugere på virksomhedens netværk eller udskifte printerpatroner, ligesom marketing i dag ikke er at lave produkttekster eller designe et nyt logo. Nej, IT er kendetegnet ved IT strategien, IT arkitekturen og IT investeringerne, og marketing er kendetegnet ved dens overordnede kommunikations- og brandingstrategi, dens analytiske værktøjer og dens datamining-aktiviteter.

Produkttekster og oprettelse af nye brugere har man måske en ansat til at lave, men i flere og flere tilfælde er disse opgaver outsourcet. Man gider simpelthen ikke beskæftige sig med det.  Det er alt sammen noget, der skal virke, bevares, men man behøver ikke at ansætte sine egne medarbejdere til at lave rutinearbejde. Tankerne fødes i virksomheden, men produktionen udføres andetsteds.

Kan du mærke, hvor det bærer hen? Det samme kommer til at ske for HR. Et langt stykke hen ad vejen bliver mange af de opgaver, vi laver i dag, yderligere automatiseret og det sidste stykke ad vejen bliver de efter al sandsynlighed outsourcet.

De HR funktioner, der bliver tilbage i virksomheden, er langt slankere, langt mere agile og en hel del mere dynamiske. HR om 10 år kan slet ikke sammenlignes med HR i dag.

De fleste HR programmer er nedlagt, og erstattet med projekter, pladsen ved bordet er ikke længere et issue og mellemlederne er empowered til selv at lede og udvikle deres medarbejdere (eller måske ikke, men det er anden, men også meget alvorlig problemstilling, som de transformerede HR enheder kommer til at deale med som noget af det første).

HR består i 2024 af en flok innovationsbesatte, forretningsinficerede og datadrevne mennesker, som ser det som sin vigtigste opgave at sikre virksomhedens sundhed og konkurrenceevne gennem en nænsom håndtering af dens eneste, egentlige brændstof.

Lyder det helt ude i skoven?

Bare vent og se.

/Maya Drøschler

 

Læs også disse blogindlæg

Log ind for at kommentere Kommentarer

Vil du læse HR nyheder eller se, hvad andre har gjort for at få succes med der HR-initiativer
Få sparring på dine
HR-initiativer
og skab endnu bedre resultater

Kontakt mig allerede idag
Tlf: 40 91 65 00
afo@hrcaseforum.dk


GRATIS
Nyhedsbrev med
Trends & Tendenser
om HR og ledelse
 
Netværk for
HR-ansvarlige
 
* Få andres metoder, der virker
* HR Læringsnetværk - Jylland
* Deltag i debatten på LinkedIn
* Få "Trends og Tendenser"
   om HR og ledelse
 

Vi skaber
målbare resultater
gennem mennesker

Spar tid og
få bedre
HR-resultater 


Byg videre på andres HR-erfaringer.


Drejebøger og filer
- lige til at downloade



Tilmeld dig nu

Videns-ambassadører:

ambassadorambassadorambassadorambassadorambassadorambassadorambassadorambassadorambassadorambassadorambassador