Sådan overlever og trives du som leder i en digital verden

af Chris Shern Managing Partner, Advant Partners

Tags:  Strategi, Future trends, Læring & udvikling
Advant Partners

Historien

Min historie er en klassisk ledelseshistorie med et twist. Jeg er født og opvokset i Wisconsin i USA, men endte med at flytte til Danmark efter et år som udviklingsstudent på Aalborg Universitet. Gennem mere end 20 år opbyggede jeg en karriere i en stor international virksomhed, hvor jeg endte med at være General Manager i Italien. Det har været en interessant og udfordrende karriere i en stærk konkurrencepræget og kompleks branche.

Jeg havde en travl hverdag fyldt med e-mails, møder og rejser. Der var mange lange arbejdsdage med få muligheder for at løfte blikket og reflektere undervejs. Min branche var en af de første, som blev udfordret af den øgende globalisering, deregulering, digitalisering og ændrede forbrugeradfærd. Nye konkurrenter kom til i løbet af kort tid, som opererede efter helt andre spilleregler og udfordrede vores etablerede forretningsmodel. Jeg oplevede i stigende grad, at verden udviklede sig i en retning, som jeg havde svært ved at forstå og navigere i.

Som mange andre ledere fik jeg mine informationer og formede mit verdensbillede ud fra de klassiske nyhedsmedier som Børsen, The Economist og Financial Times. Men det var pludselig ikke længere tilstrækkeligt. Der var brug for noget mere og noget andet for at kunne træffe kloge beslutninger på et oplyst grundlag end det, jeg fik gennem de etablerede medier. Jeg oplevede også, at mine medarbejderes forventninger til, hvad vi skulle fokusere på og hvordan forandrede sig. Vi var således presset af at have adgang til den rette viden og være i stand til at handle på den.

Hvem ville have troet, at et firma som Airbnb i løbet af syv år ville blive en af de største hotelkæder i verden – uden at eje en eneste seng? Hvordan ville du som konkurrent have reageret på det? Havde du set det komme? Har du selv fingeren på pulsen i forhold til de nyeste tendenser både udenfor og indenfor din egen branche?

Fornemmelsen af ikke rigtig at kunne overskue udviklingen er der rigtig mange ledere, som sidder med i dag. Fortidens måde at tilegne sig informationer og navigere i verden på er simpelthen utilstrækkelig. Vi befinder os lige nu i en fremskreden overgangsfase mellem industrisamfundet og netværkssamfundet. Det er en tid, hvor mange tendenser flyder sammen og udfordrer den måde, vi anskuer verden på og leder vores virksomheder efter. Det er en samfundsudvikling præget af globalisering, digitalisering, øget gennemsigtighed, et politisk magtskifte mellem Vest og Øst , pres på vores klassiske forståelse af vækst, en søgen af dybere mening i arbejdslivet, forbrugere som får mere magt gennem sociale medier og en intensiveret kamp om de dygtigste talenter og den rette viden. Det betyder, at ledelsesrollen forandrer sig voldsomt i disse år - og at ingen leder kan vende det blinde øje til, hvis de fortsat vil være relevante om blot få år.

Lad mig give et eksempel på det. For 13 år siden oplevede jeg, hvordan min dengang 10-årige søn spillede computerspillet ”World of Warcaft.” Gennem spillet var han forbundet med hele verden og kommunikerede på engelsk med folk, som han aldrig havde mødt fysisk. I fællesskab blev de enige om en strategi for at opnå deres mål og samarbejde så med henblik på at nå den. Han er snart færdig med sine studier på universitetet, og det er den tilgang vil hans generation tager med sig ud på arbejdsmarkedet. De samarbejder på helt andre møder og crowdsourcer i høj grad information og viden. De er ikke bange for at udfordre klassiske hierarkier og er vant til at samarbejde online med mennesker fra andre verdensdele, som de aldrig har mødt i den fysiske verden.

Det var den ulmende mavefornemmelse, jeg besluttede at handle på i efteråret 2013, da jeg traf beslutningen om at sige mit job op, da min kontrakt udløb. Jeg kunne være fortsat inden for koncernen, men det var et naturligt tidspunkt for mig - halvvejs gennem min karriere og livet – at stoppe op, gøre status og bevæge mig i en ny retning.

På daværende tidspunkt havde jeg ingen idé om, hvor det ville føre mig hen, men jeg havde en ambition om at tage tid ud af kalenderen i et par måneder for ikke blot at afklare min situation men i ligeså høj grad lære, hvordan jeg navigerer i en VUCA-verden præget af Volatility (omskiftelighed), Uncertainty (usikkerhed), Complexity (kompleksitet) og Ambiguity (tvetydighed). Jeg havde simpelthen brug for at udfordre mit eget mindset, opbygge nye kompetencer og ændre min adfærd for at kunne begå mig i en ny virkelighed.

 

 


Materiale tilgængelig

5 værktøjer.png5 værktøjer.png
Søg-forstå-del.pngSøg-forstå-del.png
The Leadershift Compass.pngThe Leadershift Compass.png
VUGA.pngVUGA.png
WHY - på LinkedIn.pngWHY - på LinkedIn.png
WHY - på Twitter.pngWHY - på Twitter.png
Download casen som PDF case.pdf

Bliv medlem og få adgang til hele casen

Læs hvordan andre har fået succes med deres projekter - og få deres materialer til inspiration.
Deler du også selv dine erfaringer, får du 45% rabat på dit medlemskab.
"Viden er det eneste, som vi får mere af - jo mere vi deler"

Log indBliv medlem


Se flere HR-cases eller læs tankevækkende blogs
Få sparring på dine
HR-initiativer
og skab endnu bedre resultater

Kontakt mig allerede idag
Tlf: 40 91 65 00
afo@hrcaseforum.dk


GRATIS
Nyhedsbrev med
Trends & Tendenser
om HR og ledelse
 
Netværk for
HR-ansvarlige
 
* Få andres metoder, der virker
* HR Læringsnetværk - Jylland
* Deltag i debatten på LinkedIn
* Få "Trends og Tendenser"
   om HR og ledelse
 

Vi skaber
målbare resultater
gennem mennesker

Spar tid og
få bedre
HR-resultater 


Byg videre på andres HR-erfaringer.


Drejebøger og filer
- lige til at downloade



Tilmeld dig nu

Videns-ambassadører:

ambassadorambassadorambassadorambassadorambassadorambassadorambassadorambassadorambassadorambassadorambassador

Del bl.a. viden med