fbpx

“Jeg skal kunne følge min investering ned på bundlinjen”

Interview med:

Henrik Karup Jørgensen

CEO, Nopa Nordic A/S


6 skarpe spørgsmål om HR’s værdi
– set med CEO-briller

Henrik Karup Jørgensen, CEO, Nopa Nordic

Hvad ser du som den vigtigste opgave for HR?

Den vigtigste opgaver for HR er dybest set, at vi er i stand til at tiltrække de dygtigste og bedst performende medarbejdere og fastholde dem.

Alle véd, hvad det koster at rekruttere og ikke mindst træne nye medarbejdere.
F.eks. tager det 1½ års træning, når vi ansætter en kemiker, før vi får payback.

 

Hvad ser du som HR’s største udfordring?

HR største udfordring er og bliver, at det er noget virksomheder dyrker, når de har mange penge, og at det er noget af det først, der skæres væk, når krisen kommer.

For mange er HR ikke et strategisk indsatsområde, men derimod en plejefaktor med samtaler og kurser.
De ser ikke den forretningsstrategiske betydning.

En driftsorienteret HR-afdeling med fokus på klare resultatorienterede mål og opfølgning, kan gøre en stor forskel for virksomhedens resultat.

 

Hvilke faktorer vurderer du HR på?

Som alle andre afdelinger, – at vi når vores målsætning og tjener penge.

Virksomheden skal være attraktiv for dem, der er her – og samtidig skal vi kunne tiltrække de rigtige.

Hver enkelte medarbejder skal være klar over deres rolle for at nå resultatet. De skal uden tøven kunne svare på spørgsmålet om: ”Hvad skal bidrage jeg med, for at vi får succes?”

 

Hvilket HR-initiativ har givet jer det største udbytte?

Vi har haft et meget succesrigt talentforløb for 2 år siden, og sidste år afsluttede vi et forløb for lederne lige under ledergruppen (niveau 2 lederne).

Det har givet os et enormt udbytte, når ledere på alle niveauer bliver mere involveret i at nå vores målsætninger og forstår sammenhængen.
Det er vigtigt, at de er klar over, hvad der skal til, for at de er en succes i deres job – og at de skaber en fælles succes med andre ledere og medarbejderne.

Derudover er det vigtigt for os, at vores medarbejdere er up-to-date vidensmæssigt. Vi går efter målrettet viden, som skal gøre vores medarbejdere endnu bedre til at udføre deres arbejde.
F.eks. tager vores kemikere på konferencer i udlandet, fordi det er her, hvor de får den største viden og inspiration.

Vi giver ikke penge ud til kurser, hvor man sidder i rundkreds, og hvor medarbejderen dybest set bare har haft en god oplevelse.

For os er det en løbende investering, hvor medarbejderen efterfølgende sætter nye mål for sit arbejde. Vi følger op på ved vores performancesamtaler 2 gange om året – ved opstarten af et nyt regnskabsår og igen halvvejs.

Det er et spørgsmål om give and take. Konkret forventer vi, at når vores medarbejdere deltager i en uddannelsesaktivitet bliver de dygtigere, og det både inspirerer og forpligter dem til at levere endnu bedre resultater.

Dels får vores medarbejdere den nyeste viden – og vi forventer – og giver plads til, at de bruger den.

Med løbende videreuddannelse sikrer vi også, at vores medarbejdere har lyst til at blive.

 

Hvordan oplever du, at HR giver bedst værdi?

Jeg skal kunne følge dén investering, som jeg laver, ned på bundlinjen.

 

Hvad er dit bedste råd til HR?

Sørg for mål og opfølgning.
Resultaterne SKAL kunne måles.

____________________________________________________________

Vil du også være kendt for at bidrage med forretningsstrategisk HR, der gør en forskel?

Så tilmeld dig nyhedsbrevet og få skarpe tips, skabeloner
og viden om effektfuld HR og ledelse