I Ballisagers Rekrutteringsanalyse 2015 har de for 5. gang taget pulsen på det danske jobmarked.
For virksomhederne er et af de mest interessante resultater, hvor vi finder vores nye ansøgere.
Undersøgelsen viser, at der naturligvis bruges mange forskellige rekrutteringskanaler, men at de 4 mest anvendte er:
- Opslåede stillinger (66%)
- Netværk (56%)
- LinkedIn (34%)
- Uopfordrede ansøgninger (31%)
I private virksomheder bruger 2/3 (66%) deres netværk til at besætte ledige stillinger.
Også brugen af LinkedIn som rekrutteringskanal stiger fortsat.
I 2014 brugte 28% LinkedIn, mens det samlede tal nu er 34% (privat sektor: 41%).
Kilde: Ballisagers Rekrutteringsanalyse 2015
Når 2/3 finder deres nye medarbejdere via netværk, viser det igen vigtigheden af, at prioritere tiden på at pleje sit netværk – både som HR-afdeling, men ikke mindst som ansættende leder.
Det betyder både, at virksomhed – og leder skal være synlige på f.eks. de sociale medier (primært LinkedIn) – og at lederne bør være åbne for at udvide deres netværk, når lejligheden byder sig.
Det er langt de flest – og igen er de bemærkelsesværdigt, hvormeget en anbefaling fra een i netværket betyder.
Kilde: Ballisagers Rekrutteringsanalyse 2015
Undersøgelsen viser også, at der ligger et større potentiale jo mindre virksomheden er, i at bruge LinkedIn.
Under 1/3 af virksomheder med under 50 ansatte bruger nemlig LinkedIn som rekrutteringskanal.
Kilde: Ballisagers Rekrutteringsanalyse 2015
Samtidig viser undersøgelsen, at udviklingsmulighederne er markant dårligere, jo mindre virksomheden er. I virksomheder op til 50 ansatte rekrutterer kun 8-10% interne kandidater til nye stillinger.
Det giver måske inspiration til at revurdere rekrutteringsstrategien, især med tanke på, at 72% af fremtidens medarbejdere oplever en attraktiv arbejdsplads som “En, der tilbyder gode og tydelige udviklingsmuligheder” – Kilde: CompanYoung for Dansk HR
Læs hele Ballisagers rekrutteringsundersøgelse, hvor du også se effekten af jobcenternes indsats, hvilke jobsøger-adfærd, der irriterer os mest, samt hvilke kompetencer,som vi anser for attraktive, så vi skal ansætte nye medarbejdere.