Gør dine afviste jobansøgere til ambassadører

Eric Ziengs

Leder for digital udbredelse og relationer, Bolius - Boligejernes Videnscenter

Eric Ziengs står for digital udbredelse og relationer hos Bolius Boligejernes Videnscenter. Han er ansvarlig for at tiltrække brugere til Bolius’ sociale platforme og skabe loyalitet, så det bliver lettere at øge brugernes egen livskvalitet, hvilket er Bolius’ mål. Han er desuden vært på podcasten Help Marketing.


Udfordringen: 300 ansøgere til ét job. Hvordan går man fra skuffelse til en god oplevelse for de afviste – og skaber ambassadører?

Da Bolius, Boligejernes Videncenter, skulle ansætte en journalist, modtog de 300 ansøgninger. Derfor begyndte de at tænke i, hvordan de kunne gøre nogle af de mange ansøgere til ambassadører og give dem en god oplevelse, selvom de måtte skuffe de fleste af dem. Læs, hvordan de gjorde.

Sådan gjorde vi+

For nogle år siden skulle vi hos Bolius ansætte en journalist. Jeg var dengang ikke den ansættende leder, men da jeg har ansvaret for udviklingen via de sociale medier – og vi skulle bruge en video-journalist ift. Youtube m.v. – var det naturligt, at jeg også blev inddraget.

Jobopslaget bliver sendt ud – og vi får 300 ansøgere. Mit kommunikationsgen starter:

“Dem bliver vi nødt til at skuffe, for vi kan jo ikke give dem et job alle sammen. Men vi må da kunne give dem noget andet. Vi arbejder med content marketing (også inden det var et smart ord). Vi laver fantastisk meget indhold. Vi har 12.000 artikler liggende, og 120.000 personer får vores nyhedsbreve. Vi har så mange ting, som vi giver til vores brugere – og her kunne vi tage det meta-lag henover det hele og tale om – hvordan er det, vi gør det her?”

De her 300 mennesker er nogen, der har vist interesse for os. De overvejer at stoppe deres job for at komme ind og arbejde hos os. Så et eller andet sted må vi have gjort noget rigtigt. Det er folk, der interesserer sig kommunikationsmæssigt og journalistisk set for dét, som vi laver.

Når vi taler om sociale medier og formidling, er det vigtigste sted, hvor vi kan gøre en forskel, inde hos vores ambassadører. Så er der nogen rundt om dem – og så er der dem, der bare finder os på Google for at finde ud af, hvordan man sætter et drivhus op – og så forsvinder de igen.

Det er dér, hvor jeg tænker, at hvis vi kan konvertere de 300 ansøgere til virkelig at blive ambassadører for os, syntes jeg, at det var lidt værd at bruge noget tid på at udtænke ideen.

 

ER DU HR-CHEF OG ØNSKER DU SPARRING PÅ FX REKRUTTERING? LÆS HER, HVORDAN HR CASEFORUM KAN HJÆLPE DIG


Mail med feedback til 299 ansøgere

Tanken er, at de 299, der ikke fik jobbet, får en mail fra os, hvori vi skriver “tak, fordi du søgte hos os. Den person, Mikkel, som vi valgte, har vi valgt, fordi xx.” Sådan at man også får noget feedback på den stilling, som man har søgt. Vi prøver at ramme i midten af, at ansøgeren ingen feedback får, og at vi ringer personligt til de 299 afviste ansøgere.

Så kom spørgsmålet: Hvad kan vi så tilbyde dem?  Vi havde lige haft en SocialMediaWeek, som vi lavede en lille video over, så vi skrev i mailen:

“Kom endelig med næste år. Når vi har relevante stillinger, vil I blive de første til at vide det.” Og vi tilbød dem at være med i vores panel om, hvad virker/ hvad virker ikke på Bolius.dk. På dét tidspunkt havde vi en tanke om, at de kunne blogge på vores platform – for vi har alligevel 200.000 mennesker, der kommer forbi hver måned. Men vi valgte ikke at skrive det med i mailen.

Så med de 3-4 muligheder for at have en jævn interaktion med os, sendte vi denne her mail og gjorde det meget tydeligt, at de kun fik denne her ene mail. Medmindre de svarer tilbage, hører de ikke mere fra os.


20 mennesker blev ambassadører

Af de 300 ansøgere var der 20, der sagde ja tak – og de har været meget positive. Min forhåbning er, at de 280 andre, der ikke har svaret, har om ikke en meget bedre, så en neutral hældende til positiv holdning til Bolius.

Jeg håber, at den proces, som de har været igennem hos Bolius, føles en lille smule mere rar, på trods af at man har fået et afslag.

De 20 mennesker har fået 3 mails i det seneste år, hvor den ene handlede om den kommende SocialMediaWeek. I efteråret søgte vi nogle nye kolleger, og så har vi givet en update på, hvordan vores SocialMediaWeek var gået (de var alle sammen interesserede i netop dét emne). De her mennesker har også et netværk – og hvis de ikke selv er interesserede i jobbet, vil de måske sende det videre ud i deres netværk – fordi de er ambassadører for os. Det hele drejer sig jo om at hjælpe nogen, og så vil de også hjælpe dig dén dag, hvor du har brug for det.

Det er ikke nogen kæmpestor nyhedsudsendelse. Jeg sender en mail til Christine, vores formidlingschef, og det er så hende, der sender det afsted – og vi får nogle gange også svar på det. Indtil videre er der ikke nogen, der har sagt, at de ikke vil have flere mails.

Her senest i forbindelse med SocialMediaWeek nåede en ikke at melde sig til et af vores arrangementer omkring KPI’er på de sociale medier. Jeg havde overvejet, at det godt kunne ske, så derfor havde jeg lagt nogle billetter til side. Så jeg kunne med stor glæde i min mail skrive tilbage til hende, at selvfølgelig har vi da beholdt en plads til dig, så ingen problemer. Så jeg og Bolius prøver virkelig at gøre en forskel for hende, der så gør hende til en endnu større ambassadør for os. Det er den interesse for hinanden og lysten til at hjælpe hinanden, der skal drive det. Hvis man gør det på en god måde, så kommer man ret langt.

Derfor lykkedes det+

Det kræver en ildsjæl og forankring – og succes.

Det er forskel på succes og oplevet succes. Der har været en blogpost om indsatsen, og Realdania kan se ideen, så de måske selv vil bruge den hos dem. Det er svært at se ud fra 20 mennesker, om vi får mere distribution af vores indhold, eller om de er med til, at vi får flere relevante ansøgere ind, når vi har brug for det. Så dé ting kan vi ikke bevise endnu. Det bliver en humanistisk succes.

Vi kan se potentialet i, at vi vil kunne spare nogle penge på vores rekruttering ved kvalitetsmæssigt at sikre bedre ansøgere med de her ambassadører.

Dét lærte vi+

Det lærte vi om at skabe ambassadører

Jeg har kørt det ved siden af vores HR. De er blevet opdateret, men jeg har kørt det selv. Set udefra har det måske været lidt mærkeligt. Du får denne her rare mail fra os, og inden da har du fået en standardmail fra HR. Det tog os en måned fra standardmailen, indtil vi fik gennemtænkt konceptet og sendt den første mail til netværket. Det var ikke koordineret, for ideen kom først efterfølgende.

Hele processen med kommunikation skal naturligvis være klar på forhånd, så det giver et godt flow i forhold til brugeren og en selv. Hvis en ildsjæl får en ide, så skal det koordineres med det HR-setup, som man har i forvejen.

Indsatsen blev derudover synliggjort for lidt i organisationen, for jeg orienterede kun min chef, direktøren og HR.

Hvad er Bolius - Boligejernes Videnscenter?+

Bolius – Boligejernes Videncenter – skal øge boligejernes livskvalitet. Vi sælger ikke noget. Vi er non-profit. Og vi er finansieret af Realdania. Vi bliver ofte sammenlignet med de kommercielle boligsider – men vi skal ikke sælge dig noget, blot øge din livskvalitet.

Vi skal sørge for, at du bor billigere via nogle bedre lån, at du bor sikkert, at du ikke falder over ledninger, at du bor pænere, og at du bor sundere (ingen radon eller skimmelsvamp). Det forsøger vi at hjælpe dig med, så vi kan øge din livskvalitet som boligejer – og det er Realdania, der finansierer det. Filantropisk forening, som giver penge til en masse aktiviteter.