Dør HR snart?
HR funktionens snarlige død er forudset i mange artikler og bøger på det seneste, og ofte med den enkle samme begrundelse:
- Værditilførelsen er stærkt begrænset, da de administrative HR opgaver kan løses via IT eller enkelt outsources
- De udviklingsorienterede opgaver bringer ikke værdi
- HR-strategi er noget teoretisk snak, som HR lederen alligevel ikke kan bidrage til
Disse synspunkter angribes naturligvis af mange fremsynede HR ledere og ledere generelt, men hånden på hjertet, så tror jeg også, at mange HR professionelle kender eksempler på virksomheder, hvor det er tæt på sandheden og måske også kan finde elementer i egen virksomhed. Der er så meget røg, at det må brænde nogen steder!
Hvad er HR's opgave?+
En af grundene til, at det er kommet hertil, er måske at HR´s funktion og dermed berettigelse er blevet meget difus og udvandet. Lad mig derfor komme med et bud på en klar funktionsbeskrivelse.
”HR funktionens rolle er at tilsikre, at virksomheden til stadighed har de rigtige ansatte, med de rigtige kompetencer til at drive virksomheden til opnåelse af de strategiske mål.”
Intet mindre!
Dermed bliver HR lederen pludselig til en af de absolut vigtigste ledere i virksomheden, og den som topchefen er mest afhængig af og som denne må have den dybeste tillid til. HR lederen bliver chefens helt afgørende strategiske sparringspartner, idet virksomhedens evne til at sætte det rigtige hold er af afgørende betydning for at opnå de strategiske mål.
Det stiller krav til HR+
Det stiller naturligvis meget høje krav til HR lederen, at opnå denne position.
a. Personlig gennemslagskraft og intrigitet.
b. Overblik! Virksomhedens dna og strategiske mål og udfordringer skal stå lysende klare.
c. Værktøjskassen skal være omfattende, og prioriteringen skarp. Trivselsmålinger, employer branding, personprofiler, udviklingskurser, assesment center, succession planning, talent mapping, personel development plan, (fortsæt selv…)
Alle kan være helt nødvendige aktiviteter, men kun når der er en klar og entydig sammenhæng til den overordnede opgave.
d. Kommunikation fra HR skal afspejle ovenstående. Det skal stå lysende klart at, og hvordan aktiviteter og udviklingstiltag har sammenhæng til virksomhedens mål.
Kravene er tårnhøje, men hel afgørende som succes. Kan man ikke levere dette får ”hr-kritikkerne” nok ret, men der hvor det lykkes vil resultaterne tale for sig selv.