HR performance management, alle efterspørger det, – få gør det!

Forretningsudvikling

Niels Zinck

Ejer, Niels Chr. Zinck - Forretningsudvikling

HR og forretningsudvikling er i min optik meget tæt forbundne. Der bliver nemlig ingen udvikling af forretningen, uanset om denne udvikling bæres af nye service koncepter, digitale salgskanaler, eller alle andre typer forretningsudvikling. Uden at de rigtige mennesker, med de rette kompetencer ingen udvikling! Det gælder ikke kun den kreative hjerne som udtænker det nye, de strukturerede som sætter det i system, men alle som er involveret på den ene eller anden måde.

Effektiv HR er dermed en forudsætning for succes. Det fremstår måske ikke altid tydeligt i en virksomhed som kører i ”vedligeholdelses-mode”, men skaber du noget nyt er det succes-kritisk.

Mange års erfaring i organisations og forretningsudvikling i internationale virksomheder har gjort det lysende klart for mig, og gennem blogs og kommentarer forsøger jeg at sætte fingeren på interessante sammenhænge inden for HR-strategi, forretningsudvikling og performance management.

Lysten til at fokusere på skabe forretning ud af ideer, skabte NCZ Forretningsudvikling hvor jeg hjælper virksomheder med, ja… forretningsudvikling. Jeg har tidligere arbejdet som Europæisk Direktør for Organisations og Forretningsudvikling, Marketing, og HR i JELD-WEN Europe, og har der før som Executive assistant i større virksomheder arbejdet med et utal af nye forretningsudviklings projekter.

Du kan kontakte mig på mail: n.c.zinck@gmail.com


Man skal ikke tale med mange CEO´s, erfarne HR direktører, forretningskonsulenter og andet godtfolk for at få at vide, at HR har flere store problemer. Et af dem er, at der sjældent dokumenteres en effekt af de tiltag, der sættes i gang i HR. Effekten af tiltagene er derfor ofte et spørgsmål om tro, og det opfattes i direktionslokalet primært som en udgift.

Desværre betyder det, at mange gode projekter inden for HR, som vitterligt kan give god effekt på bundlinien, aldrig bliver til noget. Med dén rift, der er om investerings kronerne, kræver det en solid effektberegning, hvis det skal gøre indtryk på vore virksomhedsledere. En anden uheldig konsekvens af den manglende effektmåling er, at mange HR ledere ikke får den forretningsmæssige respekt, som de fortjener.

I mine øjne kan og skal HR performance måles og vurderes på linie med øvrige driftskritiske funktioner. Jeg vil undlade at gætte på, hvorfor det så sjældent sker. Der er nemlig rigtig mange gode KPI-er inden for HR, og hvis vi tør bruge dem, og gør det systematisk, så kan effekten af mange tiltag måles.
Lad mig give et eksempel:

  • Hvad er effekten af, at indføre et succession planning program og i kraft heraf øge den interne rekruttering?

Her giver bl.a. disse KPI-er god mening:

  • Rekrutteringsomkostningerne fordelt på rekrutteringsårsag
  • Oplæringstid: Tiden fra jobopslag til medarbejderen er 80% effektiv. (lederens vurdering)
    • (Tiden *  ½ løn), så har vi et godt bud på omkostning.
  • Trivsels måling, punktet karrieremuligheder. (Har du gode praktiske erfaringer med det, så skriv endelig en kort case om det)

Hvis du som HR manager ser, at der kan være penge i at lave et program som finder og forbereder medarbejdere til næste karrieretrin, så kan du med ovenstående lave en økonomisk kalkule som en del af forslaget, men det kræver at du i forvejen måler på de vigtigste KPI’er, ellers er der ingen sammenligningsgrundlag og dermed er din case mindre troværdig.

Bonus+

Lur mig om ikke HR chefer som kommer med forslag til at forbedre virksomhedens økonomi, og som samtidig dokumenterer det, opfattes i virksomheden som både forretningsorienterede og troværdige….

Opfordring!+

  • Del din HR-KPI liste med netværket.
  • Hvordan samler, følger og analyserer du KPI’erne, på let og enkel vis?