Sådan leder du freelancere og midlertidigt ansatte

Annette Omøe

Idé-generator og ejer, HR Caseforum

I HR Caseforum deler vi viden, værktøjer og vores bedste HR-metoder, så vi kan hjælpe hinanden til at lykkes bedre – uden at skulle opfinde dybe tallerkner.

Deloittes Global HR Trends 2015 siger 51%, at de indenfor de næste 3 – 5 år vil bruge flere deltidsmedarbejdere, freelance og vikarer.

Men hvordan motiverer man dén gruppe ift. fastansatte medarbejderere?

Harvard Business Review giver her syv tip til, hvordan du leder dem.

Tip #1: Sæt dig ind i, hvad de vil opnå+

Selvom penge er vigtige, er de ikke nødvendigvis alt. Freelancere eller midlertidigt ansatte er også interesseret i at udvikle sig fagligt, få erfaringer og udvikle netværk.
Og det er enkelt: Find ud af, hvad dine løst tilknyttede medarbejdere vil have ud af arbejdet – ved at spørge dem direkte.

Tip #2: Afstem forventningerne+

Når du ved, hvad dine freelancere gerne vil opnå, skal du være afklaret om, hvad du vil have ud af dem. Både når det kommer til slutproduktet – og vejen dertil:
Hvor tit vil du have en opdatering, hvor ofte regner du med, at I taler sammen, hvornår skal hvad være klar?

Skriv det ned, så aftalen er klar. Husk også at forklare, hvordan freelancerens opgave hænger sammen med resten af virksomhedens eller organisationens strategi. Når de kan se konteksten, bliver de mere motiveret og involveret, og får også en langt bedre forståelse for opgaven.

Tip #3: Opbyg et forhold+

Interessér dig for deres liv: Familie, andre projekter, hvor de kommer fra, hvad deres ambitioner er. Det betyder også noget, hvis du gerne vil hyre dem igen.
Spørg også til, hvad de mener om udviklingen i branchen, og om hvad der sker i verden? Måske kan de bidrage med vinkler og erfaringer, som du ikke var opmærksom på.

Tip #4: Få dem med på holdet+

En større, endnu uudgivet undersøgelse fra konsulenthuset Emergent Research viser, at freelancere foretrækker at arbejde for virksomheder, hvor de føler sig som en del af holdet. Og det er de små ting, der gør forskellen: At de får tildelt en mailadresse, mens de er der, at deres adgangskort er det samme som alle andres, at de får en frokostordning og en kontorplads sammen med de andre ansatte. Invitér dem med til afdelingsmøder og sæt dem på maillisten, så de får de samme informationer som alle andre. Ingen engagerer sig, hvis de føler sig som andenrangsansatte.

Tip #5: Drop detailledelsen+

Man skønner, at halvdelen af de midlertidigt ansatte gerne vil have en fast kontrakt, mens den anden halvdel ikke kunne forestille sig noget værre. De har valgt at arbejde freelance, fordi de vil have frihed, og derfor er det værste, du kan gøre, at detailstyre dem. Lav en aftale, så rammerne er i orden, men lad dem ellers lede sig selv.

Tip #6: Giv feedback+

Som freelancer bevæger du dig fra opgave til opgave, og midlertidigt ansatte bevæger sig fra job til job. De oplever ofte et feedback-vakuum, viser rundspørger fra Emergent Research. Intet nyt er godt nyt, men freelancerne er interesseret i tilbagemeldinger for at kunne udvikle sig og for at vide, hvad de kan gøre bedre, hvis de får en opgave hos jeres virksomhed igen.

Tip #7: Betal dem ordentligt+

Du kan ganske givet slippe billigt ved at ansætte freelancere og folk på midlertidige kontrakter, men det kan blive dyrt i længden. For freelancere taler sammen, og hvis du først får et ry for at være en nærigpind, er du en nærigpind. Og det giver sig selv, at de bedste sjældent er de billigste, så hvis du vil have kvalificeret arbejdskraft, skal du også betale, hvad de er værd.

 

Kilde: Tips for Managing Freelancers and Independent Contractors, Harvard Business Review, 2015.

Læs hele artiklen fra Mandag Morgen (mm@mm.dk)