fbpx

Øg din talentpulje via digitale medier: 5 tips til din rekruttering

Øg din talentpulje via de digitale medier

En undersøgelse fra hr-inspiration viser, at 93% ansætter kandidater, hvor profilen ikke matcher jobbet. 83% ansætter til tider de tvivlsomme ansøgere, 10% gør det ofte, mens blot 7% siger, at de aldrig ansætter kandidater, hvis der er tvivl om, at deres profil reelt matcher jobbet.

Vores jobmarked er trængt – og derfor overtager handling nogengange vores sunde fornuft.

Men der er også en anden vej:

Her er 5 tips fra Deloitte om, hvordan du kommer igang med at øge sin talentpulje via de sociale medier:

  • Rekruttering skal håndteres ligesom marketing
    HR-afdelingen bør gå sammen med marketingafdelingen og udvikle en integreret branding- og kommunikationsstrategi, der appellerer til såvel kandidater som ansatte, og ikke kun til kunder.
  • Udvid målgruppen for strategisk rekruttering
    Findes der allerede eksisterende grupper af talenter? Er der nogen af dem, man kan udvikle? Eller findes der freelancere, som ikke vil ansættes, men som man kan tilknytte?
  • Facebook er kun begyndelsen
    De fleste virksomheder bruger sociale medier til at offentliggøre jobopslag, men innovative virksomheder bruger dem også til at etablere bredere og mere robuste talentcommunities.
  • Brug big data til at styrke talentnetværket
    Overvej big data-redskaber fra udbydere som LinkedIn, Facebook, TalentBin, Work4 m.fl. Det giver adgang til at identificere og sikre sig talenter fra hele verden, idet man på den måde kan bruge helt nye videnskabeligt funderede metoder til at indkredse og vurdere kvalitetskandidater, hvis profil flugter med de kompetencer, man har brug for.
  • Ny disciplin: Candidate relationship management
    Arbejd aktivt med at holde potentielle kandidater “varme”, og sørg i det hele taget for, at de gennem hele deres karriere er engagerede i virksomheden. Det vil gøre det lettere at flytte dem fra passive til aktive kandidater, når muligheden opstår.

(Se også casen fra Bolius om, hvordan de gør deres afviste jobansøgere til ambassadører)

Og der er potentiale for at skabe endnu bedre resultater:

Læs hele artiklen “Talent acquisition revisited”, Deloitte, 2014.